Megjelenések

Gazdagmami verseny

Gazdagmami verseny

Az év anyavállalata verseny - döntő (2012)

Mivel foglalkozol?
Cifra Design márkanévvel készítek és forgalmazok ékszereket. A magyar népművészetből ihletett grafikáimat üvegkavics és műgyanta lencse mögé helyezve alakítom ki a gyűrűből, fülbevalóból és medálból álló kollekciókat. A vevők igényeit és a piaci visszajelzéseket figyelembe véve bővítettem kínálatomat a magyar népművészeti motívumok mellett különböző nemzetek népművészeti mintáival, romantikus, geometrikus és pop-os minták felhasználásával. A használt anyagoknak köszönhetően a megálmodott grafika életre kell az üveglencsék mögött, ahogy torzul, változik és domborodik az amúgy sík felület.
Szintén vevői visszajelzésre most már női felsőkre, pólókra is rákerülnek a grafikák, szitázott és hímzett eljárással.

Hogyan jött az ötlet? Hogyan kezdtél bele? Milyen előzményei voltak?
Főiskola mellett, a műszaki-gazdasági szakommal párhuzamosan folyamatosan képeztem magam különböző művészeti iskolákban, rajzkörökben, divattervező iskolákban. Így történhetett, hogy friss diplomásként végül nem a szakomhoz szorosan kötődő munkát találtam, hanem divattervezőként helyezkedtem el. Ez a munka ráállított egy olyan pályára, ami a napi szintű alkotásról szólt. Mégpedig olyan alkotásról, ahol szigorú piaci követelményeknek is meg kellett felelni. 10 évig dolgoztam különböző magyar divatcégeknél tervezőként és grafikusként, egészen kisfiam születéséig.
Mikor eljöttem a cégtől, láttam, hogy nem lesz hova visszamennem, így azon kívül, hogy szülés után már igen hamar hajtott az alkotóvágy, nagyon sokat gondolkodtam azon, hogy milyen önálló tevékenységbe kezdhetnék.
A magyar ruhaipari helyzetet és a piaci lehetőségeket ismerve pontosan tudtam, hogy ha egyedül ruhával kapcsolatos vállalkozásba fogok, az csak elviszi a pénzt a családi kasszából, és a megtérülés igencsak kétséges.
Amikor tehettem (a baba és háztartás ellátása után, az alvás rovására) a netet böngésztem és folyamatosan gondolkodtam, terveztem, kerestem a lehetőségeket.
Több irányba indultam el, de mivel ez az út tűnt a legjárhatóbbnak, a többi ötletemet és lehetőséget most tudatosan háttérbe szorítom, hogy ne forgácsoljam szét az energiámat, időmet.

Tervezetten, számokkal, tervekkel vágtál neki, vagy inkább intuitív alapon a vállalkozásnak?
Bányász Melinda
Teljesen intuitív alapon kezdtem el, csak csináltam néhány ékszert, és én lepődtem meg a legjobban, hogy igény van rá. Ugyanakkor, amikor az első sikeres vásárokon túl voltam és láttam, hogy erre rá lehet építeni egy vállalkozást, és főállásként is űzhetem, nem okozott gondot átgondolni, megtervezni a következő lépéseket, kitalálni a nevet, arculatot stb.

Mekkora a cég? Hányan dolgoztok benne? Milyen segítséged (családtagok, alvállalkozók stb.) vannak?
Jelenleg szinte mindent egyedül csinálok: megtervezem a mintákat, beszerzem az alapanyagot, elkészítem a termékeket, reklámozom, elviszem a vásárokra (leginkább a Wampra), ott csevegek a vevőkkel és eladom. Az elmúlt hónapokban megnövekedett igény kielégítésére, remek kézügyességgel bíró szüleim néha besegítenek a gyártásba. A vásárok előtti éjszakán, amikor én már alig látok a fáradtságtól, családi kalákában pakoljuk, „dobozoljuk” az ékszereket és végezzük el az utolsó simításokat. Most gőzerővel dolgozom a webáruházon, hogy a vidékről és külföldről jövő igényeket is ki tudjam elégíteni, ehhez már egy fotós és programozó segítségét igénybe veszem.

Hogyan marketingeztek, mik a tapasztalataid ezen a téren? Milyen módszerek vannak, amik beváltak, amiket szívesen ajánlasz másoknak is, és mik azok, amikkel nem voltál elégedett?
Nekem tulajdonképpen az vált be, hogy a nagyon sikeres és népszerű Wampon (Vasárnapi művészeti piac) jelenek meg rendszeresen, első perctől kezdve egységes, karakteres arculattal, igényes csomagolással és termékkihelyezéssel. Ezen kívül egy céges Facebook oldalon értesítem a követőimet az újdonságokról. A webshop elindításával természetesen szükség lesz egy kampányra, amit szintén a facebookon fogok népszerűsíteni.

Hány gyermeked van? Mennyi idősek voltak, amikor elkezdtél dolgozni?
Bányász Melinda
Egy fiam van, Zsombor, aki nagyjából másfél éves volt, amikor kitaláltam a Cifra Designt.

Hogyan egyezteted össze a vállalkozást és a gyermeknevelést, családi életet? Volt segítséged? Milyen tipped van, ami segített megoldani az ezzel kapcsolatos problémákat, milyen tanácsod van az olvasók számára ezen az téren?
Elég nagy feladat egyensúlyban tartani ezeket a szerepeket, nincs nagy titok, sok munka, és el kell tudni viselni, hogy nem lehet egyszerre minden tökéletes.
Természetesen nem létezhetne a Cifra Desgin sem, ha a férjem és édesanyám néha nem vigyázna a kisfiamra.

A legtöbb anyuka „félgőzzel” kezd bele a vállalkozásba, aztán ahogy felszabadulnak az energiája, az ideje, egyre jobban fejlődik a cég. Neked mi erről a tapasztalatod? Mit tudtál/tudsz megcsinálni a gyerekek mellett otthonról és mi az, amibe akkor kezdtél bele, amikor már nagyobbak lettek (vagy ha még kicsik a gyerekek: mi az, amibe akkor szeretnél majd belevágni, amikor már kirepültek otthonról a gyerekek?)
Bányász Melinda
Mivel a kisfiam még nem ovis, ezért én még a „fél gőznél” tartok, de nagyon sok tervem van arra vonatkozóan, hogy mivel folytatom, ha egy kicsit több időm lesz (hacsak nem jön a kistestvér )

Milyen terveid vannak? Mit szeretnél megvalósítani, hova szeretnél eljutni?
Tervem és célom, hogy Budapesten és országszerte több nívós design boltban kaphatóak legyenek a termékeim. Erre már kész arculati tervem van, és készülnek az árukihelyezők. Továbbá folyamatban van a webáruház készítése, ami reményeim szerint heteken belül üzemelni fog.
Hosszú távon a külföldi piac felé is nyitnék, mivel több megkeresésem van külföldön élő magyaroktól.

Mit tanácsolsz azok számára, akik még csak tervezgetik a vállalkozást? Mire figyeljenek oda, mit tartasz fontosnak és mit nem? Mit csinálnál másként, ha most vágnál bele?
Bányász Melinda
Fontosnak tartom azt, hogy olyan területtel foglalkozzanak, amit szeretnek csinálni, mert a dolgos hétköznapokon, éjszakákon csak ez tud átlendíteni, ha úgy végzed a munkát, hogy fel se tűnik, hogy hajnalodik. Ha csak a profit a motiváló tényező, az nem elég.
Ma az internet világában tényleg annyi lehetőség van az újdonságok felfedezésére, új ismeretek elsajátítására, hogy csak az nem találja meg a neki megfelelő területet, aki nem keresi. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy kitartóak és elkötelezettek legyünk, mert ha egyik hónapban ebben, a másikban meg abban látjuk a tuti ötletet, az nem vezet eredményre. Azt gondolom, hogy egy nő akkor tud jó anya és feleség lenni, ha gyermekei és férje igényei mellett a sajátjaival is foglalkozik. Szülés után valóban kicsit háttérbe szorulunk, de a gyerkőc cseperedésével egyre inkább kibontakozhatunk mi is, és újra rátalálhatunk önmagunkra. Ne féljünk elszakadni előző szakmánktól, és ne legyünk restek újat tanulni. És még egy nagyon lényeges dolog: nem a kezdőtőke nagyságától lesz sikeres egy vállalkozás, hanem a befektetett sok munkától és tudástól. Én nagyjából két csomag pelenka árát költöttem az első kollekciómra, amiből már profitot produkáltam.

A riport eredetiben itt olvasható.